zaterdag 5 oktober 2019

K. Sushibezorger en soms scholier

Steeds vaker melden leerlingen zich voor de les bij me met de mededeling dat het schoolwerk niet geleerd of gemaakt is, omdat ze de dag ervoor moesten werken. Mijn leerlingen vinden deze mededeling normaal. Ik niet.

Ik leg de lat hoog. Van een VWO-leerling verwacht ik een serieuze werkhouding. Leren is moeite doen, doorbijten en grenzen verleggen. Een leven naast school dat vooral bestaat uit werken en sporten is niet te combineren met het volgen van een VWO-opleiding. 

Neem K. 
K. zit in de bovenbouw van het VWO. Na school voetbalt K. en werkt hij als sushi-bezorger. School is bijzaak voor K. Van de week had K. een proefwerk voor mijn vak. Het leerwerk was in brokjes aangeboden en werd herhaald in de les. Drie dagen voor het proefwerk hadden de leerlingen nog een diagnostische toets gemaakt om de laatste hiaten in het leerwerk bloot te leggen.

Tijdens de toets sloeg de paniek bij K. toe. ‘’Moesten we dit leren? Mag ik de toets overdoen?’’ Toen dit allemaal niet werkte, werd K. ‘’plotseling ziek’’. In de loop van de middag kreeg ik een berichtje van K. Hij was zo ziek geworden tijdens mijn toets dat hij die niet goed had kunnen maken. ‘’Wanneer kan ik de toets opnieuw maken?’’
Niet dus. De dag na het proefwerk was K. gewoon op school, op het voetbalveld en aan het werk als sushibezorger. Niet iedereen in Nederland kan hoog opgeleid zijn. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten